SNEL NAAR >
Van Maerlant - Schoolregels top vier

Ouders Marieke en Maechel over transitie Van Maerlant: “Dat past meer bij deze tijd.”

In het kader van onze nieuwbouw zullen we jullie dit schooljaar regelmatig informeren over de ontwikkeling en voortgang hiervan. Deze week een interview met twee ouders.

De verhuizing van Van Maerlant en de overgang naar een nieuw onderwijssysteem komt met rasse schreden dichterbij. Op school heerst een mengeling van spanning en enthousiasme: leerlingen, medewerkers en directie kijken uit naar de volgende stap. Wat vinden Marieke van Nistelrooij en Maechel van Beek, beiden lid van de medezeggenschapsraad?

Hoe kijk jij naar het toekomst bestendig onderwijs?

Marieke: ,,Ik werk zelf inmiddels al dertig jaar in het onderwijs en heb alles meegemaakt. De lesvormen die we op veel middelbare scholen nu nog tegenkomen vind ik niet meer van deze tijd. Op de school van mijn andere zoon staat een leraar voor de klas die mijn man nog heeft gehad. Hij doet nog precies hetzelfde als destijds. Dat is ouderwets.”

Maechel: ,,Ik vind het interessant en zie dat Van Maerlant mooie stappen zet. Spannend vind ik de overgang wel, omdat het totaal anders is dan wat ik gewend ben. In mijn tijd moest je examen doen en voldoendes halen. In de nieuwe onderwijsvorm moet je nog steeds examens doen, maar worden ook andere inzichten en competenties gevraagd.”

Kun jij een voorbeeld schetsen van die inzichten en competenties?

Maechel: ,,Mijn oudste dochter doet veel nevenactiviteiten naast het lesprogramma. Ik merk dat andere vaardigheden, denk aan presenteren voor de klas, veel beter zijn ontwikkeld. Maar ze haalt een 4 voor wiskunde en dat cijfer bepaalt uiteindelijk of ze dat diploma haalt. Waar ligt de balans? Daar ben ik benieuwd naar, al heb ik veel vertrouwen in de school dat het gaat lukken.”

Vind jij het huidige onderwijs achterhaald?

Marieke: ,,In het basisonderwijs wordt al jaren lesgegeven op de manier waarop Van Maerlant dat nu gaat doen. Daar krijgen de leerlingen wereldoriëntatie en geen drie aparte vakken, skills van deze eeuw aangereikt, werken ze in tutorgroepen waar een oudere leerling een jongere helpt en krijgen de kleintjes bewegend onderwijs. Daarin loopt het voortgezet onderwijs wel een beetje achter en dat wordt ook beaamd, weet ik.”
Maechel: ,,Deels. Vroeger moesten we meer uit ons hoofd leren en dat helpt mij nog iedere dag. Dat missen ze nu echt, vind ik. Al zie ik dat Van Maerlant meegaat met de tijd. Als ik vroeger een sollicitatiebrief moest schrijven dan deed ik dat zonder motivatie want ik wilde toch niet bij dat bedrijf in Amsterdam gaan werken. Maar nu schrijven ze die brief daadwerkelijk met een doel, zijn ze écht gemotiveerd om het goed te doen.”

Met de nieuw ingeslagen weg bereidt Van Maerlant de kinderen voor op de toekomst die in het verschiet ligt. Zo schetst Maechel, projectmanager bij een installatiebedrijf, dat hij bij sollicitanten nooit naar cijfers heeft gevraagd. Hij kijkt steeds meer naar competenties en vaardigheden, de maatstaven waarop Van Maerlant ook gaat toetsen. Dat vindt hij een positieve ontwikkeling.

Net als Marieke heeft Maechel veel vertrouwen dat uiteindelijk alles op zijn plek valt. ,,Ik heb dit hele traject vanaf de eerste tekening tot de laatste baksteen meegemaakt”, zegt Marieke. ,,Hoe ze dat allemaal hebben geregeld de afgelopen jaren: petje af. Ik snap dat ze de overstap spannend vinden, maar ik weet zeker dat ze erin slagen, met veel feedback en evalueren in de beginfase komt dat helemaal goed. Het team is daar veerkrachtig genoeg voor.” Maechel: ,,Mochten leerlingen tussen wal en schip vallen door het vernieuwde systeem, dan ben ik ervan overtuigd dat Van Maerlant maatwerk levert, dat zij een zachte landing zullen krijgen.”

Hoe kijken jullie kinderen naar de overstap?

Marieke: ,,Mijn zoon is vijftien en vindt het niet leuk om naar school te gaan, zoals de meeste pubers natuurlijk, haha! Maar soms komt hij thuis en begint hij heel enthousiast te vertellen over alles wat komen gaat, ook al zal hij het zelf niet meer meemaken op Van Maerlant.”
Maechel: ,,Mijn oudste stapt nog liever gisteren dan vandaag over. Mijn jongste heeft meer baat bij structuur dus die vindt het allemaal wel spannend. Al denk ik dat het haar wel helpt uit de comfortzone te komen.”

Jullie hebben vorige week een rondleiding gekregen. Wat vinden jullie van het gebouw?

Marieke: ,,De rondleiding was erg leuk. Ik kreeg al een goede indruk van het gebouw. Veel licht en ruimte. Er is goed nagedacht over de inrichting ervan. Ik ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat.”
Maechel: ,,Dit past echt bij Van Maerlant. Een prachtig gebouw, heel netjes met het atrium als blikvanger. Ik krijg het gevoel dat hier goed over is nagedacht door de architect. Hier is niet zomaar iets neergezet.”

Na de zomervakantie is het al zover. Dan krijgen de leerlingen les volgens het nieuwe onderwijssysteem. En het gebouw? Dat wordt in juni opgeleverd. De bouw loopt volgens schema. ,,De leerlingen en docenten kunnen dan presteren in een gezond klimaat”, aldus Maechel. ,,Laten we eerlijk zijn: het oude gebouw kon echt niet meer.”