Van Maerlant - Schoolregels top vier

Noa en Jesse nauw betrokken bij nieuwe school: ‘Je voelt veel verantwoordelijkheid’

In het kader van onze nieuwbouw zullen we jullie dit schooljaar regelmatig informeren over de ontwikkeling en voortgang hiervan. Deze week middels een interview door Wout Fassbender met twee leerlingen uit de leerlingenraad.

Leerlingen betrekken bij het ontwerp van de nieuwe school? Van Maerlant heeft het gedaan. Noa Vos en Jesse van Kollenburg van de leerlingenraad zaten vanaf moment één bovenop het proces.

Hun betrokkenheid gaat al terug tot zo’n twee jaar geleden, toen Noa en Jesse in hun tweede leerjaar zaten en het traject om een nieuw schoolgebouw neer te zetten van start ging. Ze maakten een moodboard met hoe zij het zagen. Hun op papier geplakte hersenspinsels gaven de twee leden van de leerlingenraad mee met directeur Tiny de Groot.

In een wat verouderd lokaal in de school doen Noa en Jesse hun verhaal. Ze vinden het leuk om erover te vertellen, want zij voelen zich als aanspreekpunt en vraagbaak voor medeleerlingen oprecht verantwoordelijk voor hoe het nieuwe schoolgebouw eruit komt te zien. ,,Echt tof dat we mochten meebeslissen. We hebben ook nog een online meeting gehad waarin wij onze ideeën mochten presenteren. Welke kleur krijgt dit en welke stijl krijgt dat? Met vijf, zes mensen hebben we veel inspraak gehad”, vertelt de 15-jarige Jesse. ,,Als leerling heb jij een andere kijk dan bijvoorbeeld een docent of de architect. Jij loopt rond in de school, krijgt de lessen en moet er een goed gevoel bij hebben.”

Noa vult hem direct aan. ,,Als ons iets niet helemaal aanstond, dan konden we dat aangeven en werd er ook echt iets mee gedaan. Niet altijd natuurlijk, omdat wat wij soms wilden of juist niet wilden bouwtechnisch niet kon. Maar ik had wel echt het gevoel dat we gehoord werden.”

Zij praat gemakkelijk en rustig, alsof ze al vaker een interview heeft gehad ondanks haar leeftijd (15). Jesse vertelt soms staccato, zoekend naar de juiste woorden. Ze vormen samen een goed duo. Als de een even stilvalt, dan neemt de ander het over en ze laten elkaar altijd uitpraten. ,,Ik vind dat iedere school een leerlingenraad zou moeten hebben. Je kunt echt het verschil maken”, vertelt Noa, genietend van een warme chocomel. ,,Jammer dat niet iedereen op deze school weet dat wij van de leerlingenraad zijn, terwijl we er al dik drie jaar inzitten.”

“Met een veilig gevoel naar een toffe school.”

Veiligheid en ruimte

Wat vonden de twee vierdejaars leerlingen essentieel in het ontwerp? ,,Veiligheid. Echt een gevoel van thuis. Je brengt toch zo’n zes uur per dag op school door”, antwoordt Noa direct. ,,Als je je even niet zo fijn voelt en behoefte hebt om je terug te trekken, dan kan dat ook op deze school. Maar nu is dat een afgesloten lokaal zonder ramen en frisse lucht. Dus dat wilde ik graag anders zien.”

Jesse ziet graag meer ruimte in het nieuwe gebouw. ,,De gangen zijn wat smal. Je loopt soms tegen elkaar aan. Helemaal niet prettig. Wat meer bewegingsvrijheid zou fijn zijn, ja.” Daar hebben zij dus ook op aangestuurd bij het ontwerpproces. Noa en Jesse waren ook onderdeel van de beoordelingscommissie: welk architectenbureau mocht de school gaan ontwerpen? Zij kozen voor Architecten aan de Maas. Waarom? ,,Dat ontwerp sprong er direct uit. Fris, duurzaam, eigenlijk alles erop en eraan”, antwoordt Noa. ,,Ik zou mijn broertje graag op de nieuwe school zien.” Jesse beaamt de uitspraak van zijn medeleerling en vult aan: ,,Om eerlijk te zijn is dit gebouw een beetje saai. Maar het is natuurlijk ook al oud. Van dat nieuwe ontwerp krijg ik zin om naar school te gaan.”

“Dat hebben we toch maar mooi geflikt!”

Theater als blinkvanger

En de eyecatcher dan van het nieuwe gebouw? Noa en Jesse zijn het er unaniem over eens: het open theater, dat ook als aula dient, met ingebouwde verlichting in de trap. Ook architect Roland van Bussel vertelde in een eerder interview dat dit wat hem betreft de blikvanger van de school gaat zijn.

Waar de leerlingen ook blij mee zijn: de indeling van de lokalen. ,,Nu moet ik soms voor Engels naar boven en dan helemaal weer naar beneden voor Duits. In de nieuwe school is de indeling veel logischer met de talen bij elkaar, de exacte vakken enzovoorts. Dat scheelt haasten”, aldus een opgeluchte Jesse.

Toch zullen Noa en hij het nieuwe schoolgebouw niet meemaken. Zij hebben dan naar verwachting hun diploma op zak. ,,Maar we komen zeker terug om eens te kijken”, roepen ze in koor. Trots: ,,Dat hebben we toch maar mooi geflikt voor de leerlingen. Zij kunnen vanaf volgend schooljaar met een veilig gevoel naar een toffe school.”